torsdag 27. november 2008

Wergelandshunden

Den er kommet litt i skyggen av Wergelandshesten. Alle kjenner Veslebrunen, men hvem har hørt om hunden Bella? Den er nok nevnt her og der i dikterens prosa, men har han skrevet så mye som et dikt til den? Ikke som jeg vet. Men uten at hundenavn er nevnt, er dyret tildelt en viktig rolle i det kjente dikteriske selvportrettet Mig selv: I min Hunds Øje sænker jeg mine Sorger som i en dyb Brønd...

Det finnes et eneste bilde av den, og det er ikke så lett å få øye på. Dette er et kjent portrett av Wergeland:



Ser du Bella på bildet? Den har lett for å gå i ett med frakkeskjøten. På dette utsnittet kommer den tydeligere frem:



Det fins ikke så mange gode portretter av Wergeland, derfor er dette mye brukt. Det er tegnet i 1839, antagelig i Damstredet 1, hvis det da ikke er laget etter fantasien. Det er i alle fall en arrangert komposisjon. Potteplanten i vinduet er også med i Mig selv: Min Vedbende er vokset…
Men manuskriptet dikteren har i venstre hånd på fanget, er en del av Den første sommerfugl.
Videre vil jeg bemerke at dikterens positur og ansiktsuttrykk virker utstudert. Det kan hende dikteren poserer. Men det kan også hende at kunstneren idealiserer.

Han heter J. Møller og er dansk. Det er alt jeg vet, enda jeg brukte endel tid på det i dag, søkte litt i bøker og på nett. Signaturen kan se ut som A. Möller – derfor oppgir Nasjonalbiblioteket A. Møller som opphavsmann. Men det skal være J. Ikke at jeg vet om det var Jacob eller Johannes.



Litografens navn har de også fått feil. Det var Gottlieb Louis Fehr (altså ikke G.I.Fehr) som kom til Christiania fra Berlin for å grunnlegge byens og landets første litografiske anstalt i 1821. Alt dette visste jeg ikke da jeg sto opp i dag, ved halv åtte-tiden. Litografen har satt sitt navn nederst til venstre, på linje med hundens rygg.

Så lenge vi ikke vet om Henrik og Bella satt modell for Møller, kan vi ikke vite om det var sånn bikkja til Wergeland så ut. Spiss snute, korthåret og bedende øyne: His Master’s Thoughts?
Kanskje det står noe om dette i den nye Wergeland-biografien (Odd Arvid Storsveen: Mig selv. Cappelen Damm)? Jeg har ikke fått tid til å lese den. Geir Uthaug har også skrevet en stor bok om Wergeland (Et verdensdyp av frihet, Koloritt forlag), men han er neppe opptatt av detaljer på dette nivå. Heller ikke den har jeg lest…

(Foto: Nasjonalbiblioteket)
PS: Kunstnerens og litografens initialer er heretter korrigert på Nasjonalbibliotekets sider.

Ingen kommentarer: