Kunstmaler Jørgen Sørensen haltet ut av veien
og stilte seg i skaresnøen på nedsiden, og for sitt indre blikk rammet han inn
hovedbygningen på Nedre Blindern, prestegården, skrått opp til venstre. Han
visste at den brede husfasaden i bakgrunnen måtte bli skinnende hvit i det gule
lyset, med et gråskjær av profilenes skygger i panelet. Snøen, her og der
smeltet ned til den frosne bare bakken, ellers med blågrå skygger av trestammer
og småskog, skulle han gjenskape i atelieret. Sørensens nyanser i snø gikk Frits
Thaulow en høy gang. Vanskeligheten var den islagte veien som danner diagonalen
i bildet. Den skal bli levende takket være en slede med last og kusk, forspent
med en opplagt dølahest i jevnt trav, på vei forbi prestegården, nedover mot
byen. Og femti meter foran denne hesten ligger det, midt på den bunnfrosne
veien, en hestelort, som om tiden var skrudd tilbake, hest og slede kjørt i
baklengs film mens hestepærene ble liggende igjen etter første tagning, som et
hakk i kronologien. Snart kjører den rustikke ekvipasjen over denne hestelorten
igjen, og det lugger litt i meiene, og så er det forbi. Sørensen snøfter
fornøyd, han har fått med seg de trekkene han trenger, og fortsetter med
bakgrunnen. Det er en staselig, mektig kneisende hovedbygning med flere okermalte
uthus som skimtes over tunet på baksiden, et stabbur, en stall, mer ser vi
ikke. Himmelen er lettskyet februarblå.
Det blir et
mesterverk; det henger i Nasjonalgalleriet. Det var denne storgården Elise
Wolff eide og bestyrte, før hun ble ført bort herfra av den unge husbondskaren
sin. Det skjedde i 1852, lenge før bildet ble malt. Jeg tenkte lenge på å bruke
Sørensens bilde på omslaget til romanen om Elise Wolff, men i siste øyeblikk
fant vi en annen løsning. Kommer snart, på Bokvennen forlag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar