tirsdag 14. oktober 2008

Staven står i ne

Spenningen daler mens ingen ting skjer. Vanskelig å holde på publikum når du bare lokker med stillbilde av en lønn i høstfarger. Folk kan jo ikke vite at hagemøblementet ved roten av treet ligger strødd utover plenen. Bildet er tatt i morgentimene etter stormen som herjet Østlandet natt til forrige søndag. Ved glassverket blåste en gammel bjørk overende på parkeringsplassen. Fra andre steder rapporteres det om flytebrygger som slet seg, småbåter som ble slengt opp på land, og ikke minst trampoliner, som synes å være en obligatorisk rekvisitt i møbleringen av villahager, ikke minst trampoliner føyk gjennom luften. Ved direktørboligen på Jevnaker, der bildet er tatt, ble særlig stolene blåst utover i vifteform på plenen, som skråner kledelig ned mot Randsfjorden.

Jeg kom hjem fra Theresesgate med stavmikseren i en forbløffende stor eske. Stor var også min skuffelse da jeg ble var, som første oppslag i bruksanvisningen, at den nyanskaffede, burgunderrøde og oppladbare stavmikseren ikke var egnet til å lage potetmos. Jeg overveide å benytte angrefristen. Ikke potetmos! Hva skulle den da være egnet til, liksom?

Sånn er det ofte. Vi gjøres til simple forbrukere. Denne staven måtte lades opp i timevis, før den kunne tas i bruk, og da altså ikke til potetmos. Hva med kålrabistappe? Det sa ikke bruksanvisningen noe om. Jeg satte staven til lading og gikk ut etter kålrabi. Og røkte kjøttpølser, naturligvis.

Ingen kommentarer: