søndag 27. januar 2013

Fred Bedarride







Jeg tror han var bankmann eller forsikringsagent. Plutselig en dag i voksen alder, visstnok etter et besøk hos en hjertespesialist, bestemte han seg for å forandre livet. Han sa opp jobben og begynte å male. Før dette hadde han tatt livet på alvor. Det skulle han heretter slutte med.

Det viste seg at han kunne male. Et medfødt talent, ser det ut til. Fra sitt lange, kjedelige arbeidsliv hadde han oppmagasinert mye aggresjon. Dette øste han av. Med heftige penselstrøk, oljemaling på grove overflater fikk han uttrykt sin grunnleggende misantropi. Han portretterte menneskeheten slik han så den. Ikke nådig.


Jeg har et bilde av Fred Bedarride. Det er et barnebilde, og det heter ”Graine de Con”. (Prøv ikke å slå opp i ordboka! ”Con” er et mangetydig ord. ”Bøllefrø” kunne være et forsøk.) Bedarride mente antagelig at menneskeheten stort sett besto av ”cons”. Uintelligente, ukultiverte, dumme og slemme mennesker. Et lite barn er altså sett som frøet til en ”con”. Min samboer synes det er et stygt, ja, et uhyggelig bilde.


Det kan jeg være enig i. Jeg liker det likevel. Jeg tror det forestiller Hitler. At Adolf Hitler en gang har vært et spedbarn på sin mors fang, er en uhyggelig tanke. Hva slags frø var Hitlerbarnet?

Det finnes visstnok bare ett barnebilde av Adolf. Likheten med Bedarrides bilde kan ikke være tilfeldig. Det er forresten kjent at han ofte malte med fotografi som forelegg. Et bilde av Kafka og hans forlovede er et annet eksempel.

Fred Bédarride (1915-1984) var fra Nimes i Sør-Frankrike. Museet der i byen har en god samling. En retrospektiv utstilling kan beskues på Youtube med akkompagnement.

Bildet av Kafka og forloveden gikk på auksjon i Lyon i 2003, ser jeg på et nettsted. Tilslag 400€. Ikke mer! Jeg tror jeg like godt beholder mitt bøllefrø.

Ingen kommentarer: